صابون های دست ساز

صابون طبیعی چیست؟ 
صابون به عنوان یک ماده پاک کننده شناخته شده است که کثیفی های پوست را در  آب حل میکند.
این فرآیند می توانند علاوه بر شستشو ، پوست را تغذیه و رطوبت رسانی کند روغن های گیاهی اضافی در این صابون ها جایگزین چربی شسته شده از پوست می شوند و احساس شادابی به پوست می دهد و مانع از بروز چین و چروک می شود.
ساخت صابون طبیعی دست سازبه معنای اجتناب از استفاده از هر گونه مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند سمی باشد و یا به روش هایی تولید شود که از مواد یا روش های متداول استفاده نکنند . این بدان معنی است که از رنگ، عطر و یا مواد افزودنی مصنوعی، در صابون استفاده نشود. 

چرا صابون دست‌ساز استفاده کنیم ؟

حسن ساخت صابون دست ساز این است که شما از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع دارید و می توانید با خیال راحت از آن برای پوست تان استفاده نمایید. 
مواد پاک کننده و چیزی که امروزه به عنوان صابون استفاده میکنیم ( صابون‌های صنعتی موجود در بازار ) برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در آلمان تولید شد وصابونی که به شکل امروزی ما ازش استفاده میکنیم از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده است 
مواد شیمیایی علاوه بر آلرژی می توانند اثرات بسیار بدی بر سلامت تان بگذارند و باعث عفونت های ویروسی و باکتریایی شوند.در واقع هیچ یک از صابون های شیمیایی تجاری استثنا نیستند

آموزش صابون سازی

مواد مورد نیاز برای ساخت صابون

روغن گیاهی
پایه صابون
رنگ خوراکی
رنگ معدنی
پوکه آرایشی
اسانس
افزودنی ها

اولین قدم برای ساخت صابون با استفاده از پایه ، انتخاب نوع پایه است. تمام پایه صابون ها عمدتاً از روغن نارگیل، روغن نخل، گلیسیرین، آب و هیدروکسید سدیم تشکیل شده‌اند.

گلیسیرین یک مرطوب کننده طبیعی است که آب را به سمت پوست می کشد و برای انواع پوست مناسب است.

در مجموع، ساخت صابون با پایه، یک راه آسان برای ساخت صابون سفارشی در خانه است. و یک گزینه عالی برای مبتدیان و کودکان نیز هست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پایه صابون گلیسیرینه انتخاب کنید، آن را ذوب کنید، آن را با رنگ‌ها، رایحه‌ها یا دیگر افزودنی‌های و دلخواه خود ترکییب کنید و همه آن ها را در قالب بریزید. هنگامی که این فرآیند آسان را به پایان رساندید، می توانید بعد از سرد شدن پایه صابون در قالب ، از آن استفاده کنید.

پایه صابون

پایه صابون

آنچه به عنوان پایه گلیسیرینه صابون عرضه میشود در واقع ۹۰ درصد مراحل صابون شدن را طی نموده اما صابون کامل نیست و برای این طراحی شده که چند درصد باقیمانده توسط شما تولید کننده تکمیل شود یعنی با اضافه کردن پودرهای گیاهی ، پودرهای غلات ، پودرهای میوه و ادویه جات و …. و همچنین رنگ و اسنشیال اویل و با هنر خود این پایه تبدیل به صابونی هویت دار و با ارزش طبی و گیاهی تبدیل گردد . لذا نه صحیح است و نه صرفه اقتصادی دارد که همین پایه ذوب و بدون تغییر خاص دوباره قالب ریزی شود .در آن صورت اصلا چرا ذوب شود همینطوری میشه به ابعاد صابون برش داد . و اصولا در آن صورت نام آن پایه گلیسیرینه نمی شد . شما با اضافه کردن انواع پودرها و ابتکارات دیگر در واقع یک برند و محصول خاص خودتون را خلق می کنید و به هر قیمتی می توانید آنها را به فروش برسانید. چراکه در واقع یک محصول طراحی کرده اید که واقعا اگر هم خیلی خاصیت درمانی نداشته باشه حداقل فقط صابون خالی و بی خاصیت نیست و زیبایی و عطر و بوی خاص خود را دارد .

نحوه استفاده از پایه صابون :

  1. پایه صابون خود را به تکه های کوچک برش دهید و آنها را در یک کاسه قابل استفاده در مایکروویو یا یک فنجان اندازه گیری قابل استفاده در مایکروویو قرار دهید.
  2.  پایه خود را در فواصل ۱0 ثانیه ای در مایکروویو قرار دهید تا ذوب شود. به جای استفاده از مایکروویو میتوانید پایه را روی حرارت غیر مستقیم ذوب کنید (نقطه ذوب حدودا 55 درجه سانتی گراد)
  3. . قبل از افزودن عطرها و رنگ های خود اجازه دهید چند دقیقه خنک شود. هم بزنید تا ترکیب شوند.
  4.  صابون را در قالب دلخواه خود بریزید و بگذارید کاملا خنک شود.
  5. . وقتی صابون سفت شد، آن را از قالب بیرون بیاورید و بلافاصله لذت ببرید!

اسپری کردن الکل می تواند به جلوگیری از تشکیل حباب در صابون شما کمک کند در ادامه توضیحاتی در زمینه رنگ،اسانس،قالب و انواع رزین خواهیم داد

رنگ

گزینه های زیادی برای رنگ آمیزی پایه صابون وجود دارد. استفاده از  گیاهان رنگی آسان است و در صابون عالی به نظر می رسند. آنها همچنین طبیعی هستند، بنابراین لازم نیست در هنگام استفاده از صابون نگران سموم یا تحریک پوست باشید. در حالی که رنگ های مصنوعی ، ممکن است پوست را تحریک کند.

  • پودر زردچوبه (زرد)
  • پودر ریشه چغندر (صورتی یا قرمز)
  • پودر ماچا (سبز روشن)
  • اسپیرولینا (سبز تیره)
  • کاکائو ( قهوه ای)
  • زغال فعال( سیاه)

هرگز نباید از مداد رنگی یا رنگ خوراکی برای صابون خود استفاده کنید. آنها نه تنها سمی هستند و نباید مستقیماً روی پوست اعمال شوند، بلکه رنگ ثابتی ندارند – بنابراین ممکن است به سرعت محو شوند.در صورت تمایل میتوانید به جای رنگ های گیاهی از رنگ های پودری نیز استفاده کنید.

اسانس

 استفاده از اسانس یک ضرورت نیستند، اما می توانند استفاده از صابون شما را لذت بخش تر کنند.

بصورت کلی اسانس ها دارای انواع گوناگونی هستند. اسانس خوراکی، اسانس های غیرخوراکی، اسانس های روغنی و ….

عطرها را ممکن است به خاطر این به موم شمع اضافه کنید که وقتی شمع را روشن می‌کنید بوی معطری دهد. بعد از این‌که موم به درجه ذوب کافی برای ریختن داخل ظرف رسید و آن را از روی حرارت بر می‌دارید عطر مورد نظر را اضافه کنید و خوب هم بزنید. عطر را برای این در خاتمه اضافه می‌کنیم که تا حد امکان از تبخیر شدن آن جلوگیری شود. دقت کنید که از اندازه معمولی بیشتر عطر اضافه نکنید چون‌که باعث ابری شدن یا سوراخ شدن شمع می‌شود و جدا کردن شمع را از قالب مشکل می‌کند.اسانس ها روغنی میباشند و برای معطر کردن شمع و همچنین در صابون سازی کاربرد دارند.

برخی از اسانس ها عبارتند از:

  • اسطوخودوس
  • قهوه
  • رز
  • نعناع تند
  • پرتقال

نکته: در صورت استفاده از اسانس های شیمایی دقت کنید که در آنها الکل وجود نداشته باشد.

اسانس ها خیلی غلیظ و قوی هستند و بنابراین تنها چند قطره از آن ها کافی است.

قالب برای صابون

شما باید قالبی را انتخاب کنید که بتواند دمای بالاتری را تحمل کند تا از گرمای پایه صابون شما ذوب نشود. قالب های فلزی ،قالب های سیلیکونی و قالب های چوبی صابون انواعی هستند که بیشتر در صابون سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

قالب های سیلیکونی انعطاف پذیر هستند، به این معنی که می توانید به راحتی صابون های خنک شده را بیرون بیاورید. آنها همچنین در اشکال و اندازه های سرگرم کننده هستند .

آیا پایه صابون گلیسیرینه بی خطر است؟

بله. اما شما باید به دنبال یک پایه صابون باکیفیت باشید که از روغن های طبیعی بدون الکل، رنگ های مصنوعی، رایحه یا محصولات مضری که ممکن است پوست شما را خشک کند استفاده کند.

تفاوت این پایه های خانگی ( صابون سازی به روش سرد یا گرم) با پایه های تجاری ( پایه صابون گلسیرینه) چیست؟

راستش را بخواهید، آنها کاملاً متفاوت هستند!

شما می‌توانید روغن های استفاده شده در ساخت صابون به روش سرد و گرم را انتخاب کنید و آن‌ها را هر طور که می‌خواهید ، بر اساس نیاز پوست و غیره بسازید..

مزیت اصلی پایه صابون گلیسرینه آماده این است که برای سهولت استفاده طراحی شده اند. شما نمی توانید مواد تشکیل دهنده را کنترل کنید و گاهی اوقات می توانند روی پوست شما احساس خشکی کنند، اما آنها قابل پیش بینی تر از صابون هاب خانگی هستند و کار با آنها از بسیاری جهات آسان تر است.

بنابراین توجه داشته باشید که بین روش های ساخت صابون تفاوت هایی وجود دارد و دستور العمل ها و انتظارات را بر اساس آن تنظیم کنید.البته شما میتوانید خودتان پایه صابون گلیسیرینه را بسازید تا از ترکیبات آن مطلع باشید

آیا پایه صابون گلیسیرینه برای پوست مفید است؟

بله، همانطور که قبلاً اشاره کردم پایه های صابون فرآیند صابونی سازی را طی کرده اند و برای پوست بی خطر هستند. پایه های صابون معمولا حاوی کره کاکائو، روغن نارگیل، افتابگردان و گلیسرین هستند.

پایه صابون چه زمانی منقضی می شود؟

 پایه صابون هرگز نباید کپک بزند و یا بوی بد بدهد.

با این حال، ممکن است به مرور زمان خشک و شکننده شود. در حالی که هنوز استفاده از آن بی خطر برای رفع این مشکل به سادگی مقدار کمی گلیسیرین را به آن اضافه کنید تا جایگزین چیزی شود که در طول زمان از دست رفته است.

آیا می توانید پایه های مختلف را باهم مخلوط کرد؟

از نظر فنی، شما می توانید. با این حال، توصیه نمی شود. پایه ها همه دقیقاً با آنچه برای ایجاد صابون لازم است، منهای رنگ ها، اسانس ها و عطرها ساخته شده اند. هرچه بیشتر به یک پایه اضافه کنید، ساختار آن تغییر میکند.

میزان کف کنندگی صابون های گلیسیرینه چقدر است؟

امتیاز کف پایه صابون گلیسیرینه 3 از 5 میباشد و نباید انتظار کف زیاد از این صابون ها را داشته باشید.

انواع پودر رنگ رزین

خرید رنگ های پودری در چهار نوع ساده ، متالیک ، صدفی و شب تاب موجود است که قیمت های مناسبی نسبت به کیفیت و کارایی آنها نیز دارد.در ادامه به معرفی انواع رنگ پودری رزین خواهیم پرداخت:

رنگ پودری صدفی : پودر های صدفی قابلیت ترکیب با بیشتر محلول های رزینی، روغنی، الکلی و … را دارا هستند.

این پودرها از بهترین نوع مواد اولیه با ثبات رنگی بسیار بالا تولید می‌شوند. با این پودرها می‌توان رزین رنگی در غلظت‌های متفاوت، رنگ‌های گواش، روغنی، خمیری، جوهری و هر نوع رنگ دیگری را تولید کرد.

رنگ پودری شب تاب : پودرهایی هستند که قابلیت جدب نور را دارند که در نتیجه در شرایط کم نوری و تاریکی این نور را تا حدود ده ساعت بازتاب می دهند .
این پودرها را می توان با رزین مخلوط کرد و در ساخت زیور‌آلات مورد استفاده قرار داد که بهتر است برای هم زدن از ظروف پلاستیکی و شیشه ای استفاده کنید. زیرا فلزات بر روی این رنگدانه ها تاثیر دارند و باعث ایجاد واکنش می شوند.

 پودرهای رنگ رزین شب تاب ، پودرهایی که حاوی رنگدانه نیستند بازتاب نوری بهتری نسبت به پودرهایی دارند که رنگ به آنها اضافه شده است. نحوه بازتاب نور رنگ های پودری شب تاب نیز به این شکل است که به محض قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم، اقدام به جذب نور کرده و به نوعی نور را در خود ذخیره می کند. حال این نور می تواند از فلش گوشی، لامپ یا مهتابی، یا یا نور مستقیم خورشید جذب شود. حتی قرار گرفتن این نوع پودر رنگی در مجاورت با نور در حد چند ثانیه می تواند بلافاصله نور بسیار قوی را در فضای تاریخ منعکس کند.

رنگ های پودری فلزی دارای مقاوت بسیار بالایی در نور هستند. این نوع رنگ پودری دارای نمای فلزی است که ظاهری درخشان دارد. نکته مهم در رابطه با رنگ های پودری فلزی این است که این رنگ های پودری بعد از مخلوط شدن با رزین اپوکسی، از خود رد فلزی به جای می گذارند.

رنگ های پودری کروم اغلب برای ایجاد افکت و طرح های گوناگون در داخل رزین استفاده می شود که نمای بسیار زیبایی را برای محصول ایجاد می کند.

رنگ های پودری فلورسنت رنگ هایی است که از پیگمنت‌های با کیفیت بالا ، دارای درخشش خیره کننده تشکیل شده است و مصارف بالا و متنوعی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X
Add to cart